Technológia cúvacej kamery sa začala rozvíjať v polovici 20. storočia, hoci prvé koncepty o kamerovom sledovaní situácie za vozidlom pochádzali už z 50. rokov. V tej dobe to bolo viac sci-fi ako realita. Prvá oficiálna zmienka o použití cúvacej kamery bola v roku 1956, keď spoločnosť Buick predstavila koncept „Buick Centurion“ na autosalóne v Detroite. Tento futuristický koncept mal nielen cúvaciu kameru, ale aj obrazovku v kokpite, ktorá nahrádzala tradičné spätné zrkadlo. Avšak toto riešenie sa nikdy nedostalo do sériovej výroby.
Začiatkom 21. storočia sa cúvacie kamery začali šíriť do luxusných a neskôr aj bežných modelov áut. Toyota Soarer, japonské luxusné kupé vyrábané spoločnosťou Toyota, zohrala významnú úlohu v histórii zavedenia cúvacej kamery do automobilov. V roku 1991 sa Toyota Soarer stala prvým vozidlom na svete, ktoré bolo vybavené cúvacou kamerou. Táto kamera bola súčasťou špičkového systému, ktorý ponúkali vo verzii Soarer Limited, a bola prepojená s centrálnym multimediálnym systémom v kokpite.
Toyota Soarer bola teda jedným z priekopníkov v reálnom zavedení tejto technológie do sériovo vyrábaných áut. Hoci táto funkcia bola v tom čase veľmi výnimočná a luxusná, postupne pripravila pôdu pre širšie zavedenie cúvacích kamier v iných vozidlách.
Skutočný prelom nastal až v 90. rokoch. Japonská automobilka Nissan bola priekopníkom v zavedení cúvacích kamier do sériovej výroby. Prvým sériovo vyrábaným vozidlom s cúvacou kamerou bol Nissan Primera z roku 2001, ktorý bol uvedený na trh v Japonsku. Kamera sa stala súčasťou inovatívneho navigačného systému, ktorý Nissan vyvinul, a od toho momentu začala byť táto technológia postupne rozširovaná do ďalších modelov a značiek.
V USA sa popularita cúvacích kamier začala prudko zvyšovať po roku 2010, kedy sa stali takmer štandardom u väčších áut. To súviselo aj s legislatívnymi zmenami. V roku 2014 americká vláda schválila zákon, podľa ktorého musia všetky nové autá predávané v USA po máji 2018 byť vybavené cúvacou kamerou. Tento zákon vznikol ako reakcia na rastúci počet nehôd spôsobených cúvaním, najmä v prípade detí a chodcov.
Ako funguje cúvacia kamera?
Základným princípom cúvacej kamery je malá videokamera, ktorá je umiestnená na zadnej strane vozidla, väčšinou v blízkosti registračnej značky. Keď vodič zaradí spiatočku, kamera sa automaticky aktivuje a premieta obraz na obrazovku v kokpite. Tento systém pomáha eliminovať „mŕtve uhly“ a poskytuje vodičovi lepší prehľad o tom, čo sa deje za vozidlom, čo je obzvlášť užitočné pri parkovaní alebo jazde v stiesnených priestoroch.
Dnešné cúvacie kamery sú často súčasťou komplexných parkovacích systémov, ktoré zahŕňajú nie len obraz zo zadnej kamery, ale aj senzory, 360-stupňové zobrazenie a automatické brzdenie. Niektoré moderné vozidlá dokážu dokonca úplne autonómne zaparkovať na základe údajov z kamier a senzorov.
S rozvojom autonómnych vozidiel a pokročilých asistenčných systémov sa očakáva, že kamery budú hrať ešte väčšiu úlohu v zabezpečení bezpečnej a pohodlnej jazdy.
Foto: Shuttrestock