Naše webové stránky využívajú pre svoje fungovanie rôzne cookies. Ak chcete mať prehľad o tom, aké cookies sú použité a kto ich využíva, kliknite na Nastaviť. V prípade, že ste si vedomí, že sa využívajú len bežné nástroje, môžete tieto nastavenia Akceptovať.
Automobil, ako ho poznáme dnes, je výsledkom množstva inovácií v priebehu rokov.
Takmer v každom prípade však s konkrétnym sériovo vyrábaným automobilom, prišla prvýkrát inovácia, ktorá posunula automobilový svet o krok ďalej.
V našej dlhodobej sérii o technologických inováciách, ktoré prispeli k zvýšeniu bezpečnosti riadenia automobilu, vám povieme o prvom aute, ktoré malo smerovky, rýchlomer, stierače, cúvacie svetlo, trojbodový pás, ABS... až po tú malú, ale veľmi užitočnú šípku, ktorá vám pripomenie, na ktorej strane je palivová nádrž.
O rozvoji technológií bezpečnostných prvkov, ich pôvode a inováciách sme zozbierali veľa nových a zaujímavých informácií, ktoré si môžete vychutnať a pre odľahčenie sme doplnili aj niekoľko pozoruhodností, ktoré stoja za zmienku.
Nie je to hodnotenie samotného auta, značky a ani toho, aké úspešné bolo, ale niektoré z týchto automobilov skutočne predbehli svoju dobu.
No všetci zaviedli niečo, čo zlepšilo jazdu a bezpečnosť posádky a okoloidúcich. Pozdravujeme ich všetkých.
Je to celkom dlhá cesta, takže pripútajte sa, prosím.
Elektrické ovládanie okien je dnes považované za štandard v automobilovom priemysle, no jeho vznik siaha až do obdobia, keď autá začali postupne prechádzať z mechanických na elektrické ovládacie prvky. Počas 20. storočia, kedy sa automobilový priemysel výrazne vyvíjal, sa elektrické ovládanie okien stalo symbolom pohodlia a prestíže.
Pohon všetkých štyroch kolies, známy tiež ako pohon 4x4 alebo pohon AWD (All-Wheel Drive), sa stal jedným z najinovatívnejších prvkov v automobilovom priemysle, ktorého význam presahuje len bežné šoférske skúsenosti. Tento druh pohonu vznikol z praktických potrieb a technologických vylepšení, ktoré umožnili lepšie ovládanie vozidiel na rôznych typoch povrchov a za náročných poveternostných podmienok. No ako sa vlastne tento pohon stal dostupným pre širokú verejnosť a prečo sa stal takým populárnym?
V priebehu desaťročí sa mechanizmus stieračov neustále zlepšoval. V 40. a 50. rokoch 20. storočia sa stierače už ovládali elektrickým motorom, no stále mali iba jednu rýchlosť, a teda nevedeli prispôsobiť frekvenciu stierania rôznym poveternostným podmienkam. Tento problém viedol k vývoju tzv. cyklovača stieračov.
Cúvacia kamera je dnes neoddeliteľnou súčasťou moderných áut a výrazne zlepšuje bezpečnosť pri cúvaní a parkovaní. Avšak jej cesta od vynálezu po masové nasadenie bola dlhá a zaujímavá.
Airbag, dnes bežný prvok bezpečnosti v každom automobile, má fascinujúcu históriu, ktorá sa začala v polovici 20. storočia. Dnes si už nedokážeme predstaviť jazdu bez tohto zariadenia, ktoré zachránilo milióny životov. Ako však vznikol airbag a kto stál za jeho vynálezom?
Elektronická kontrola trakcie (ETC) je technológia, ktorá zvyšuje bezpečnosť vozidla tým, že zabraňuje pretáčaniu kolies na povrchoch s nízkou trakciou, napríklad na ľade, snehu alebo mokrej vozovke. Táto technológia sa stala dôležitou súčasťou moderných automobilov, pričom jej vývoj prešiel mnohými fázami, od jednoduchých mechanických riešení po sofistikované elektronické systémy. Jedným z míľnikov na ceste k rozvoju trakčných systémov bol Buick Riviera z roku 1971 od spoločnosti General Motors, ktorý zaviedol jednu z prvých foriem tohto systému.
Tempomat je jedným z najdôležitejších asistenčných systémov v automobiloch, ktorý výrazne prispieva k pohodliu a bezpečnosti vodičov. Jeho história siaha až do prvej polovice 20. storočia a je úzko spätá s inováciami v automobilovom priemysle. Ako sa vyvinul a ktoré auto ho zaviedlo ako prvé do sériovej výroby? Pozrime sa na to bližšie.
Pneumatiky v automobilovom priemysle prešli významným technologickým vývojom. Pred príchodom radiálnych pneumatík sa používali najmä diagonálne pneumatiky, kde sa pláty kordov prepletali pod uhlom cez seba. Tento dizajn však nebol optimálny pre vysoké rýchlosti a zvyšoval riziko prehriatia pneumatík a ich rýchleho opotrebovania. Diagonálne pneumatiky mali tiež nižšiu stabilitu, horšiu trakciu a nižší komfort pri jazde.
Bezpečnostná kabína je dnes neodmysliteľnou súčasťou automobilového priemyslu, pričom jej vývoj prešiel dlhou a zaujímavou cestou. Od začiatkov automobilizmu až po moderné vozidlá sme svedkami neustáleho vylepšovania konštrukcie vozidiel s cieľom chrániť pasažierov.
Kotúčové brzdy sú dnes bežnou súčasťou automobilov a motocyklov, no ich vývoj a implementácia do sériových vozidiel bol dlhým a komplikovaným procesom. Na rozdiel od starších bubnových bŕzd, ktoré boli dlhodobo štandardom, kotúčové brzdy ponúkli výrazné zlepšenie v účinnosti a odolnosti voči prehrievaniu, čo z nich spravilo revolučný technologický pokrok v automobilovom priemysle.