Prvé auto s pohonom všetkých štyroch kolies vzniklo už na konci 19. storočia. Bol to Daimler-Benz Dernburg-Wagen z roku 1907, no úplne prvý prototyp s 4×4 pohonom sa považuje za Jensena-Four-Wheel Drive z roku 1903, hoci len experimentálne.
Významnejší pokrok prišiel v roku 1903 s modelom Spyker 60 HP – tento automobil bol prvý komerčne vyrábaný osobný automobil s pohonom všetkých kolies. Navyše, mal inováciu, ktorou bola prvá funkčná centrálna uzávierka diferenciálu, čo zabezpečovalo lepšiu stabilitu a ovládateľnosť vozidla na šmykľavom povrchu. Spyker 60 HP bol vtedy považovaný za prelomový a stal sa legendou v technológii pohonu všetkých kolies.
Význam pohonu 4×4 však naplno vynikol až v 20. storočí, najmä vďaka vojenským vozidlám, ako bol slávny Jeep Willys MB z druhej svetovej vojny, ktorý nastavil štandardy pre civilné aj terénne využitie tejto technológie.
Prvé kroky: Vojenské korene pohonu 4×4
Začiatky pohonu všetkých štyroch kolies sa dajú vysledovať až do vojenského využitia. Počas prvej svetovej vojny armády hľadali spôsob, ako zabezpečiť lepšiu priechodnosť terénu pre svoje vozidlá. Vývojové úsilie viedlo k vytvoreniu prvých terénnych vozidiel s pohonom 4×4, ktoré sa mohli pohybovať po blate, snehu a nerovných povrchoch, kde klasické pohony nestačili. Po vojne sa začalo rozmýšľať o komerčnom potenciáli tejto technológie.
Počas druhej svetovej vojny sa koncept ďalej rozvinul. Americká armáda uviedla legendárny Jeep Willys, ktorý bol vybavený pohonom 4×4 a stal sa ikonou pohonu všetkých kolies. Tento model inšpiroval ostatných výrobcov automobilov k tomu, aby začali experimentovať s podobnou technológiou pre civilné použitie.
Prechod do civilného sektora: Trh, ktorý potreboval robustnosť
V 50. a 60. rokoch 20. storočia sa pohon 4×4 postupne začal objavovať v sériovej výrobe aj pre bežných spotrebiteľov. Jedným z priekopníkov bol Land Rover, ktorý priniesol robustné vozidlá s pohonom všetkých kolies. Ľudia na vidieku a pracovníci v odľahlých oblastiach ich oceňovali kvôli ich schopnosti zvládať drsné terény a neprístupné cesty. Zároveň sa začali objavovať aj vozidlá ako Toyota Land Cruiser a Mercedes-Benz G-Wagen, ktoré ponúkali pohon 4×4 pre civilistov.
Jensen FF, uvedený na trh v roku 1966, bol prvým sériovo vyrábaným osobným automobilom s pohonom všetkých štyroch kolies a súčasne prvým, ktorý využíval ABS (systém proti blokovaniu kolies).
Jeho systém pohonu 4×4 vyvinula britská spoločnosť Ferguson Research, ktorá pôvodne navrhla Ferguson Formula (FF) pre zlepšenie trakcie a bezpečnosti pre závodné a civilné vozidlá. Jensen FF používal pohon, ktorý prerozdeľoval výkon medzi prednú a zadnú nápravu, čo znamenalo lepšiu stabilitu a kontrolu v zákrutách, ale aj v zhoršených jazdných podmienkach. Tento systém bol inšpiráciou pre mnohé neskoršie systémy pohonu 4×4, najmä v športových a luxusných autách.
Hoci Jensen FF mal inovácie, jeho výroba bola obmedzená a dosahoval len malú popularitu, čiastočne kvôli vyššej cene a komplikovanej technológii. Aj napriek tomu sa Jensen FF zapísal do histórie ako prvý sériovo vyrábaný automobil s pohonom všetkých kolies a s modernými bezpečnostnými prvkami, čo ho radí medzi významné míľniky vo vývoji technológie 4×4.
V 70. a 80. rokoch došlo k prudkému nárastu popularity vozidiel s pohonom 4×4 v USA aj v Európe. Na trh prichádzali značky ako Audi so systémom quattro, ktorý priniesol revolúciu do segmentu športových a osobných vozidiel. Zatiaľ čo pohon 4×4 bol dovtedy vnímaný ako záležitosť výlučne terénnych vozidiel, Audi ho uviedlo do každodenného života a mestského prostredia. Ich vozidlá sa stali populárnymi nielen medzi vodičmi, ktorí hľadali bezpečnosť, ale aj medzi tými, ktorí vyžadovali dynamický jazdný zážitok.
Vývoj technológie: Od mechanického k elektronickému systému
Na začiatku bola väčšina systémov 4×4 čisto mechanická, čo znamenalo, že šofér musel sám aktivovať pohon všetkých kolies. Postupom času sa však objavili inteligentné a automatické systémy. Začiatkom 90. rokov prišiel rozvoj elektronických senzorov, ktoré dokázali analyzovať povrch cesty a dynamiku vozidla, a podľa toho automaticky prerozdeľovať výkon na všetky štyri kolesá.
Systémy ako Audi quattro alebo Subaru Symmetrical AWD sa stali známymi po celom svete a otvorili dvere pre ďalších výrobcov, ktorí hľadali čo najlepší spôsob implementácie pohonu 4×4 do rôznych typov vozidiel. Výsledkom boli vozidlá, ktoré poskytovali kombináciu komfortu a bezpečnosti pre vodičov v rôznych podmienkach – od športových áut po SUV a terénne vozidlá.
Pohon 4×4 dnes: Vyváženie výkonu, bezpečnosti a ekológie
Dnes je pohon 4×4 viac než len praktická technológia; stal sa znakom prestíže, výkonu a bezpečnosti. Moderné systémy pohonu všetkých kolies umožňujú rýchle prerozdeľovanie výkonu, zvyšujú bezpečnosť pri jazde na klzkých alebo nerovných povrchoch a poskytujú vodičovi pocit istoty. Okrem toho, vývojári pracujú na znižovaní spotreby paliva, aby sa tieto pohony prispôsobili ekologickým normám, ktoré sú čoraz prísnejšie.