Významnú úlohu vo vývoji automobilovej bezpečnosti zohrala značka SAAB, aj keď je často menej spomínaná v porovnaní s inými výrobcami, ako sú Mercedes-Benz či Volvo. Pochádzajúc zo Švédska, podobne ako Volvo, mala SAAB hlboko zakorenený dôraz na bezpečnosť, čo viedlo k viacerým priekopníckym inováciám, najmä v oblasti bezpečnostnej kabíny.
Aerodynamika a bezpečnosť
SAAB, pôvodne výrobca lietadiel, začal vyrábať automobily po druhej svetovej vojne a preniesol mnohé princípy z letectva do automobilového priemyslu. Model SAAB 92, prvé sériovo vyrábané vozidlo značky SAAB, bol predstavený v roku 1949. Bol to výrazný krok pre SAAB, keďže prešli z výroby lietadiel k automobilom, pričom do nového odvetvia preniesli niekoľko dôležitých poznatkov o konštrukcii, vrátane bezpečnostných prvkov. V rámci modelu SAAB 92 sa niektoré z týchto konceptov stali základnými kameňmi pre ďalší vývoj bezpečnostnej kabíny v automobiloch.
Aerodynamická konštrukcia a bezpečnosť
Jednou z unikátnych vlastností modelu SAAB 92 bola jeho aerodynamická konštrukcia, ktorá bola priamo ovplyvnená skúsenosťami SAAB-u z leteckého priemyslu. Vozidlo malo karosériu tvarovanú do jedného celku, čo nielenže zlepšilo jeho výkon a efektivitu, ale zároveň poskytovalo vyššiu štrukturálnu pevnosť. Tento dizajn bol považovaný za revolučný v čase, keď väčšina automobilov mala klasické šasi a karoséria bola pripevnená na jeho vrch.
Karoséria SAAB-u 92 bola vyrobená z oceľového plechu, ktorý mal výraznú pevnosť a odolnosť, čo zabezpečovalo vyššiu úroveň ochrany pre pasažierov v prípade kolízie. Pevnosť kabíny bola jedným z hlavných príspevkov k bezpečnosti, pretože bola menej náchylná na deformáciu pri menších nárazoch. Tento princíp zabezpečenia integrity kabíny sa neskôr stal jedným zo základných pilierov moderných bezpečnostných kabín.
Prvé nárazové testy
Jedným z najväčších prínosov SAAB-u bola ich schopnosť testovať vozidlá v realistických podmienkach. Značka bola jedným z prvých výrobcov, ktorí začali systematicky testovať vozidlá pri nárazoch. V roku 1958 SAAB vykonal svoj prvý oficiálny nárazový test. Tento krok umožnil lepšie pochopiť, ako sa vozidlo správa pri nehode, a viedol k vývoju ešte bezpečnejších kabín, ktoré lepšie chránili pasažierov.
SAAB 99 a vývoj deformačných zón
Model SAAB 99, predstavený v roku 1967, bol ďalším míľnikom v oblasti bezpečnosti. SAAB implementoval koncept deformačných zón, podobne ako Mercedes-Benz, čo znamenalo, že časti vozidla boli navrhnuté tak, aby absorbovali energiu pri náraze. Kabína pasažierov však zostala pevná a chránila ich pred poškodením. Tento model bol navrhnutý s ohľadom na ochranu pri čelnom náraze, pričom dôraz sa kládol na tuhosť kabíny.
Integrované bezpečnostné prvky
SAAB bol priekopníkom aj v iných oblastiach pasívnej a aktívnej bezpečnosti. Okrem robustnej konštrukcie a nárazových zón zaviedli aj prvky, ako sú:
- Posilnené predné sklo: Základom bolo zníženie možnosti prieniku predmetov do kabíny v prípade nehody.
- Bezrámové dvere s bezpečnostnými zámkami: Tento dizajn zlepšil štrukturálnu celistvosť vozidla.
- Posuvné stĺpiky riadenia: Tento prvok zaviedli v roku 1969, aby pri náraze neprišlo k zraneniu vodiča volantom.
- Kliešťový systém pre lepšie otváranie dverí po nehode: SAAB v 70. rokoch zaviedol tento systém, aby sa dvere ľahšie otvárali aj po deformácii karosérie pri nehode.