Počiatky tempomatu

Prvý koncept tempomatu vytvoril americký vynálezca a inžinier Ralph Teetor. Zaujímavé je, že Teetor bol slepý od svojich piatich rokov. Napriek svojmu hendikepu mal výnimočný talent pre strojárstvo a mechaniku. Inšpiráciou pre vynález tempomatu bol jeho zážitok z jazdy so svojím právnikom, ktorý mal tendenciu meniť rýchlosť auta podľa toho, ako sa rozprával. Tento nestály štýl jazdy priviedol Teetora k myšlienke zariadenia, ktoré by udržiavalo konštantnú rýchlosť vozidla bez zásahu vodiča.

V roku 1948 si Teetor podal patent na tempomat, ktorý bol pôvodne známy ako „Speedostat.“ Neskôr dostal názov „Cruise Control,“ teda tempomat, ako ho poznáme dnes. Teetorov systém bol mechanický a fungoval tak, že meral rýchlosť vozidla a upravoval prívod paliva podľa potreby, aby udržal konštantnú rýchlosť.

Zavedenie tempomatu do sériovej výroby

Prvým automobilom, ktorý mal tempomat ako súčasť štandardnej výbavy, bol Chrysler Imperial z roku 1958. Chrysler v tom čase patril medzi technologických lídrov v oblasti automobilového priemyslu a tempomat vnímali ako inováciu, ktorá mala zvýšiť pohodlie pri dlhých cestách. Tempomat sa aktivoval pomocou malého ovládacieho prvku na prístrojovej doske a fungoval na princípe udržiavania konštantnej rýchlosti cez mechanický systém, ktorý reguloval prívod paliva do motora.

Chrysler túto technológiu propagoval ako bezpečnostný prvok, ktorý mal zabrániť nehodám spôsobeným únosom vodiča alebo únavou pri dlhých jazdách. Bol to však aj spôsob, ako zvýšiť pohodlie pri cestovaní po diaľniciach, ktoré sa v tej dobe začali masívne budovať v Spojených štátoch v rámci programov rozvoja infraštruktúry.

Vývoj tempomatu v neskorších rokoch

V nasledujúcich desaťročiach sa tempomat neustále zdokonaľoval. V 60. a 70. rokoch sa systém začal postupne elektronizovať. Mechanické prvky nahradili elektronické senzory a riadiace jednotky, ktoré dokázali ešte presnejšie regulovať rýchlosť. V 90. rokoch začali automobilky integrovať do tempomatov pokročilejšie funkcie, ako napríklad adaptívny tempomat (ACC), ktorý umožňoval autu automaticky prispôsobovať rýchlosť podľa vzdialenosti od vozidla vpredu.

Dnes je tempomat bežnou súčasťou výbavy mnohých automobilov a stal sa základom pre vývoj pokročilejších asistenčných systémov, ako sú automatizované riadenie alebo autonómne vozidlá. Adaptívne tempomaty dokážu nielen udržiavať konštantnú rýchlosť, ale aj brzdiť a zrýchľovať v závislosti od dopravnej situácie.

Tempomat prešiel dlhú cestu od prvotného nápadu slepého vynálezcu Ralpha Teetora až po dnešné sofistikované systémy v moderných automobiloch. Chrysler Imperial z roku 1958 bol prvým sériovo vyrábaným autom, ktoré ho malo ako súčasť výbavy, a odvtedy sa stal tempomat jedným z kľúčových systémov v automobilovom priemysle, zvyšujúcich komfort a bezpečnosť na cestách.