V 50. rokoch 20. storočia sa bezpečnosť vozidiel stala kľúčovým záujmom výrobcov automobilov. Vysoká miera úrazov a úmrtí pri dopravných nehodách prinútila spoločnosti hľadať efektívne riešenia.

Volvo, známe svojím dôrazom na bezpečnosť, sa rozhodlo venovať tejto problematike špeciálnu pozornosť. Už od založenia je bezpečnosť súčasťou firemnej kultúry spoločnosti. V roku 1936 zakladatelia spoločnosti Volvo predstavili príručku, ktorá obsahovala jedno z najznámejších vyhlásení spoločnosti: „Automobil riadia ľudia. Základným princípom všetkých konštrukčných prác je a musí byť bezpečnosť.“

V roku 1958 sa k spoločnosti Volvo pridal inžinier Nils Bohlin, ktorý mal skúsenosti z leteckého priemyslu, kde pracoval na bezpečnostných systémoch pre lietadlá. Jeho úlohou bolo vyvinúť bezpečnostný pás, ktorý by bol efektívny, jednoduchý na používanie a pohodlný pre cestujúcich.

Dovtedy boli v autách používané prevažne dvojbodové bezpečnostné pásy, ktoré však neposkytovali dostatočnú ochranu pri čelných nárazoch. Nils Bohlin vyvinul trojbodový bezpečnostný pás, ktorý sa stal revolučným. Tento pás kombinuje pás okolo pása a pás cez rameno, čím zaisťuje lepšiu fixáciu tela pri nehode a rozloženie síl na väčšiu plochu tela.

Bohlinov dizajn bol jednoduchý, ale efektívny. Zahŕňal pás, ktorý sa upevnil na troch bodoch: jeden na boku pri bokoch, druhý pri ramene a tretí pri dolnej časti pásu. Týmto spôsobom pás zabránil vyklopeniu cestujúceho z auta pri nehode a minimalizoval riziko vážnych poranení.

V roku 1959 Volvo po prvýkrát predstavilo trojbodový bezpečnostný pás vo svojom modeli PV544. Volvo, presvedčené o život zachraňujúcom potenciáli tohto vynálezu, sa rozhodlo nepatentovať ho a namiesto toho uvoľnilo tento dizajn pre ostatné automobilky. Týmto krokom umožnilo, aby sa trojbodový pás rýchlo stal štandardom v celom priemysle.

Trojbodový bezpečnostný pás sa stal jedným z najvýznamnejších príspevkov k automobilovej bezpečnosti. Výskumy ukazujú, že tento pás zachránil od svojho zavedenia milióny životov a výrazne znížil počet vážnych zranení pri dopravných nehodách. Dodnes je základným prvkom bezpečnostných systémov v automobiloch po celom svete.

Objavenie trojbodového bezpečnostného pásu spoločnosťou Volvo je príkladom toho, ako môže inovácia v oblasti bezpečnosti mať globálny a dlhodobý dopad. Volvo a Nils Bohlin týmto vynálezom dokázali, že jednoduché a praktické riešenia môžu zachraňovať životy a že bezpečnosť by mala byť vždy na prvom mieste.

Dlhodobá vízia spoločnosti Volvo znižovať nehodovosť na nulu vedie spoločnosť k prelomovým technológiám, ako sú autonómne riedené vozidlá a možno v budúcnosti nebude najbezpečnejšie vozidlo na svete potrebovať žiadne bezpečnostné pásy.

Zavedenie trojbodových bezpečnostných pásov v roku 1959 pravdepodobne zachránilo viac životov ako ktorýkoľvek iný bezpečnostný prvok.

Záchranca miliónov.